Wednesday, December 21, 2011

~Songlap~

siapa yang taw erti songlap?
aku xtaw kalau word ni ada dalam kamus dewan atau tidak.
bagi aku, songlap bermaksud menyembunyikan sesuatu dari individu/organisasi demi kepentingan diri.
kira macam makan duit haram lah.
itu pandangan aku.
so, cerdik pandai diluar sana, sila bagi link kalau jumpa maksud tepat perkataan ini sebab aku xterjumpa time gugel.
:)

aku bukan maw kamu semua belajar bahasa.
aku maw ceritakan perasaan dan pandangan aku, ringkasnya review dari aku untuk filem terbaru di pasaran.
eh, baru kah? macam 6hari sudah kan.

cerita bermula dengan dua beradik Ad dan Am yg terpaksa bekerja secara haram untuk menampung hidup.
eg, jaga perempuan preggy utk tauke cina, main judi, jual anak.
mereka saling bantu membantu untuk meneruskan hidup.
Razak, abang Hawa yg mati akibat penggunaan dadah.
Hawa, preggy mungkin hasil rogol bapa sendiri.
banyak lagi watak sampingan, Abg Mat, Hamzah, Mak Jah, Mama, Keong dan lain2.

movie ini mungkin hendak menunjukkan realiti hidup kita pada zaman ini.
sindiket penjualan bayi dengan menjaga ibu2 yg mengandung hasil dari perbuatan tidak bermoral.
sindiket pemalsuan dokumen kelahiran.
sindiket pelacuran.
sindiket permerdagangan orang.
dan pelbagai lagi kerja kotor yg mungkin kita dpt lihat pada zaman ini.

paling melucukan apabila pak cik yg dirodok dengan botol kaca itu boleh bertahan lama.
ending, Ad dan Hawa berjaya melarikan diri bersama baby.
Am tertinggal bas.
oh, terspoil.
sila tutup mata baca paragraph itu.

kronologi cerita sumpah membosankan.
aku tidak terhibur langsung ketika menonton movie ini.
daya tarikan utama utk menontonnya adalah watak utama, Shaheizy Sam.
kalau heronya orang lain, mungkin aku akan berfikir berulang kali untuk menontonnya.
:p

oleh itu, kalau anda mahu menonton di cinema, aku bukan xgalakkan.
baiklah kiranya korg tunggu astro first, xpon raya thn depan aku pasti movie ni mesti astro siarkan.

bintang pula.
atas usaha untuk menghasilkan movie yg baik dan hero yg hensem, aku bagi 2 per 5.
:)

sekian.

diam!

.:END:.

~bosan~

0 kOmentar:

 
blog template by suckmylolly.com : background image by Patrick Hennessey